آي ايشيغي
"ميلاد سابوتاي اورمولو" نون يازيلار و گؤرونتولري
برگزاري سمينار "معماري معاصر شهري ژاپن" با حضور پروفسور ريچي مياكه در دانشگاه آزاد اسلامي اورميه
ميلاد سابوتاي اورمولو



پنج شنبه 16 آبان ماه 92 سميناري با محوريت "معماري معاصر شهري ژاپن" و با سخنراني پروفسور ريچي مياكه (RiichiMiyake) از كشور ژاپن در سالن آمفي تئاتر دانشكده فني دانشگاه آزاد اسلامي واحد اورميه برگزار گرديد. اين سمينار به همت معاونت پژوهشي و گروه معماري دانشگاه آزاد اسلامي اورميه و با همكاري "سازمان عمران و مسكن سازان آذربايجان غربي" ، "مؤسسه پژوهشگران مقاوم سازي ايران اسلامي" ،"شركت مادر تخصصي عمران بهسازي شهري ايران" و "فروشگاه تخصصي معماري پاپيروس" و با حضور 300 نفر از اساتيد و دانشجويان دانشگاه آزاد اسلامي اورميه و چند دانشگاه ديگر برگزار گرديد.
ابتدا دكتر آرش محمدي فلاح ، مدير گروه معماري دانشگاه آزاد اسلامي اورميه به ايراد سخنراني پرداختند. ايشان با بيان اينكه توجه به كميت و بي توجهي به كيفيت و ناديده گرفتن مردم و عامل انساني در طراحي معماري امري نادرست است به موضوع تغيير بافت و فرم شهرها پرداختند و از ژاپن به عنوان كشوري كه با حفظ اصالت و سنت روند شهرسازي مدرن را پيموده است  ياد نموده ، آن را الگوي مناسبي براي معماران داخلي شمردند.
در ادامه جناب آقاي سهرابي ، دبير هفته فرهنگ ژاپن به ارائه گزارشي كلي از فعاليت ها ، كنفرانس ها و كنگره ها پرداختند و با اشاره به اينكه در هفته فرهنگ ژاپن برنامه هايي در تبريز ، اصفهان و شيراز برگزار ميگردد از برگزاري اين سمينار با حضور پروفسور مياكه در اورميه استقبال نمودند.
سپس ضمن تشكر از دكتر محمود پور يوسف ، معاونت پژوهشي دانشگاه آزاد اسلامي اورميه از پروفسور مياكه براي ايراد سخنراني دعوت به عمل آمد.
پروفسور مياكه در ابتداي سخنان خود اظهار داشت كه قبلا نيز در سال 1985 هنگام اجراي پروژه در تركيه براي بازديد از مناطق باستاني به اورميه سفر كرده است.
معاون دانشگاه فوجي وومن ، عنوان نمود معماري و بافت سنتي ژاپن فلت (مسطح) ، سرسبز و اورگانيزه بوده و بعدها با مدرنيزاسيون و تحت تاثير اروپا بافت شهري تغيير يافته و توسعه شهرها بصورت ارتفاع مي باشد كه متضاد با محيط انساني و طبيعيست. او سخنان خود را در دو بخش خطوط معماري پس از مدرنيته و معرفي معماران جوان و آثار آنان ادامه داده و افزود زلزله هاي متعدد و جنگ جهاني دوم نيز تاثير زيادي بر معماري ژاپن نهاده و عوامل مهم ديگر مؤثر بر معماري ژاپن را اينگونه برشمرد : 1. دوگانگي سيستم سنتي و جديد 2.توسعه بسيار سريع ژاپن 3. مدرنيزم پس از سال 1930 4. صنايع دستي و آكادمي ها
وي با بيان 5 برهه زماني در پيشرفت ژاپن بيان كرد كه پس از بازسازي هاي جنگ جهاني ژاپن سير پيشرفت را بسرعت پيمود و سپس وارد دوران ركود شد ولي از سال 2010 نسل جديد فكري و پيشرفت ايجاد شده است
در ادامه با مقايسه آثار دو معمار مشهور ژاپن پس از مدرنيته ، يعني كنزو تانگه و سئ‌ايشي شيرائي به دو خط فكري متفاوت اشاره نمود و معمار اول را سطح روشن و نوين معماري و معمار دوم را سطح تاريك و فلسفي شمرد.
پروفسور مياكه در بخش دوم سخنان خود به معرفي معماران جوان ژاپن و آثار آنها و ويژگي هاي خاص معماري ژاپن پرداخت.
اهميت چوب و تاكيد دولت بر استفاده از چوب حتي در ساخت اماكني چون سالن هاي ورزشي ، استفاده از مصالح غير متعارف ديگر در معماري از جمله دستمال كاغذي و كارتن هاي آن ، بطري هاي خالي ، آلومينيم و ... از ديگر بندهاي سخنان ايشان بود.
همچنين با بيان اينكه در سالهاي اخير فعاليت هاي داوطلبانه و بدون پرداخت بين آرشيتكت هاي جوان ژاپن رواج يافته است تعدادي از آثار نوين آنان را برشمرد.
در پايان سخنان خود افزود مصالح و استفاده مجدد از آنها ، خلاقيت در طراحي ، بازسازي و نوسازي ، ارتباط مناسب بين فضاي عمومي و خصوصي نكاتي است كه در معماري اهميت ويژه اي دارد كه معماران جوان بايد به آنها توجه داشته باشند.
در پايان مراسم با اهداي لوح ، يادبود و هديه از حضور ايشان تقدير شد و سپس ايشان با حضور در جمع اساتيد و دانشجويان عكس يادگاري گرفتند.
گفتني است به تمامي دانشجويان حاضر در سمينار گواهينامه سمپوزيوم اعطا خواهد شد.

تصاوير :













آرديني اوخو
یارپاقلار : 1


Powerd By : ARZUBLOG.COM Theme Designer : Blogskin.ir